Home Wedstrijd van de Toekomst

Wedstrijd van de Toekomst

Wedstrijd van de Toekomst 2018

Op 12 mei 2018 speelt Suriprofs 2.0 (voetballers van Surinaamse/Caribische roots) een “historisch” voetbalwedstrijd tegen de promovendus van de Jupiler League in het Excelsior stadion in Rotterdam. Het wordt een “Wedstrijd van de Toekomst” omdat KNVB/FIFA gaat experimenteren met nieuwe spelregels. Verder krijgt de wedstrijd een Surinaams/Caribisch sausje voor een unieke ervaring voor de toeschouwer. De wedstrijd zal wereldwijd worden gevolgd en worden uitgezonden via diverse kanalen waaronder FOX Sports (TV & Online), livestream via YouTube.

Datum
12 mei 2018
Tijd
15:00 uur
Locatie
Van Donge & De Roo stadion (Excelsior Rotterdam)

 

 

Wordt zakelijk en/of maatschappelijk partner van Suriprofs

 

Contact

Neem gerust contact met ons op om uw partnership met Suriprofs 2.0 te bespreken. Door het contactformulier aan de rechterzijde in te vullen of een mail te sturen naar: info@suriprofs.nl

 

 

Spelregels

Tijdens de Wedstrijd van de Toekomst op zaterdag 12 mei worden vijf spelregels getest. Hieronder worden ze in meer detail beschreven, wat wel en niet mag bij bijvoorbeeld de ‘self-pass’.

Naast deze vijf spelregels wordt ook de videoscheidsrechter ingezet. De scheidsrechter mag hier onbeperkt gebruik van maken in geval van rode kaarten, doelpunten, strafschoppen en persoonsverwisselingen.

 

 

1. De intrap / indribbel

Een ingooi wordt vervangen door een intrap of indribbel (naar keuze van de speler).

De intrap (of indribbel) moet binnen 5 seconden genomen worden, vanaf het moment dat de bal op de zijlijn ligt. De scheidsrechter geeft dit aan door middel van het tellen met vingers in de lucht.

Tegenstanders moeten zo snel mogelijk 5 meter afstand nemen en mogen spelers niet beletten om te beginnen met dribbelen of passen. Als de tegenstander dit niet doet volgt eerst een waarschuwing en dan een gele kaart.

De bal moet worden genomen op de plek waar de bal uitgaat, met een speling van 1 meter aan beide kanten.

Buitenspel is niet van toepassing bij een intrap.

Direct scoren uit een intrap is toegestaan.

De bal moet stilliggen (ter beoordeling van de scheidsrechter).

2. Self-pass

Je mag naar jezelf passen binnen 5 seconden nadat de bal is stil komen te liggen op de juiste plek (door de scheidsrechter aangewezen/toegestaan).

Na 5 seconden is de selfpass geen optie meer. Dan gaat de situatie over in een directe vrije trap waarbij de scheidsrechter de bal stil legt op de juiste plek.

Tegenstanders moeten zo snel mogelijk 5 meter afstand nemen en mogen spelers niet beletten om te beginnen met dribbelen of passen.

Het onderscheid tussen indirecte en directe vrije trappen is niet meer van toepassing. Er zijn alleen nog directe vrije trappen.

Bij een overtreding kan de scheidsrechter kiezen om een self-pass eerst te laten nemen om daarna alsnog een gele kaart te geven op basis van de overtreding.

Uit een self-pass mag direct worden gescoord.

De bal moet stilliggen (ter beoordeling van de scheidsrechter).

3. Onbeperkt doorwisselen:

De teams mogen onbeperkt wissels inzetten.

De wisselplek is bij de middellijn en de 4e man.

Net zoals in de klassieke regels: een speler gaat er eerst uit voordat zijn vervanger erin mag. De controle ligt bij de 4e man, die bepaalt wanneer de speler erin mag.

Als er verkeerd gewisseld wordt en de ingekomen speler heeft direct invloed op de wedstrijd, dan volgt een gele kaart.

Als er verkeerd gewisseld wordt en het spel is nog bezig, wordt er doorgegaan met het spel. Bij het volgende dode spelmoment geeft de scheidsrechter een waarschuwing en/of een gele kaart.

4. Zuivere speeltijd:

De wedstrijd wordt gespeeld met een zuivere speeltijd van 2 x 30 minuten.

Als de bal uit het spel is en bij elke onderbreking van de scheidsrechter stopt de klok.

De speeltijd eindigt middels een buzzer, te bedienen door de 5e man of een automatische klok.

De aftellende klok is zichtbaar in stadion.

Valt een schot in de buzzer en wordt daaruit gescoord, dan telt het doelpunt.

5. Shoot-outs i.p.v. strafschoppen:

Als de wedstrijd eindigt in een gelijkspel, wordt de winnaar bepaald middels een shoot-out-serie.

De nemer begint op 25 meter afstand van het doel en krijgt 10 seconden de tijd om te scoren.

De keeper start vanaf de doellijn.

Voor de helderheid: schiet een speler na vijf seconden, en redt de keeper, dan is er alsnog vijf seconden tijd om te scoren (anders dan bij de strafschoppenserie). Valt een schot in de buzzer, dan is het een legale doelpoging, en telt een eventueel doelpunt. Bij twijfel kan de videoscheidsrechter advies geven. Teams mogen geen call van de videoscheidsrechter aanvragen.

Bij een overtreding van de keeper bij de shoot-out volgt een reguliere strafschop.

De shoot-out wordt alleen gespeeld bij een gelijkspel na afloop van de reguliere speeltijd; tijdens reguliere speeltijd geldt de reguliere strafschop.

Bij de shoot-out staat één scheidsrechter op de doellijn voor toekenning van een mogelijk doelpunt. Eén op middellijn om de score bij te houden en de juiste volgorde van de spelers te handhaven (ABBA) en één scheidsrechter loopt mee tijdens de shoot-out.

Er is een zichtbare, aftellende klok voor iedereen in het stadion zichtbaar.